Burj Al Arab – Dubaj

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych hoteli na świecie; symbol luksusu i innowacyjnej architektury. Zaprojektowany przez Toma Wrighta z biura Atkins budynek w kształcie żagla arabskiej łodzi dhow nawiązuje do morskiej tradycji Dubaju. Wznosi się na wysokość 321 metrów, co czyni go jednym z najwyższych obiektów hotelowych na świecie. Został zbudowany na sztucznej wyspie oddalonej o 280 metrów od brzegu, połączonej z lądem prywatną groblą.
Morpheus – Chiny
Obiekt jest przełomowym projektem autorstwa Zaha Hadid Architects, zlokalizowanym w kompleksie City of Dreams w Makau. Jego unikalna forma, przypominająca cyfrę osiem – uważaną w chińskiej kulturze za szczęśliwą – oraz struktura egzoszkieletu robią wyjątkowe wrażenie zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. „Budynki Macau dotychczas nawiązywały do stylów architektonicznych znanych z różnych części świata. Morpheus ewoluował z wyjątkowego środowiska jako przykład nowej architektury wyrażającej to miasto” – podkreśla Viviana Muscettola, dyrektor projektu ZHA.

Aman – Japonia

Zaprojektowany przez australijską pracownię Kerry Hill Architects hotel znajduje się pośrodku 32-hektarowego lasu w Kyoto. Otaczają go piękne japońskie ogrody, które stanowią połączenie kojącej naturalności, harmonii i sztucznie wykreowanej precyzji. Wnętrza budynku charakteryzują się jasnym drewnem oraz minimalistycznym japońskim wystrojem, tworząc przestrzeń sprzyjającą relaksowi i kontemplacji.
Inntel – Holandia
Niecodzienny, zjawiskowy i zdecydowanie oryginalny – takie określenia idealnie pasują do budynku projektu Wilfrieda van Windena. Hotel na zewnątrz składa się z niemal 70 tradycyjnych domów Zaan, ułożonych niczym klocki w pionowej mozaice. Dominujące odcienie zieleni, charakterystyczne dla regionu, przełamane są niebieską fasadą inspirowaną obrazem „La Maison bleue” Claude’a Moneta. Obiekt łączy tradycję z nowoczesnością, tworząc przestrzeń, która jest zarówno funkcjonalna, jak i pełna symboliki.

Bauhaus Dessau – Niemcy

Budynek powstał jako modelowa siedziba szkoły artystyczno-rzemieślniczej i był jednym z pierwszych w stylu Bauhaus. Obiekt zaprojektowany przez Waltera Gropiusa jest prawdziwą ikoną modernizmu. Świadczą o tym m.in. przeszklenia zamiast ścian, konstrukcja podporządkowana funkcji czy brak zbędnych ozdobników. Obiekt został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO i zabronione są w nim jakiekolwiek zmiany, włącznie z urządzeniem łazienek w pokojach, dlatego posiadają one wyłącznie umywalki.
Podsumowanie
Każdy z prezentowanych hoteli to coś więcej niż tylko miejsce chwilowego pobytu – to wyraz idei, formy oraz emocji. W tych obiektach architektura nie jest tłem, lecz aktywnym uczestnikiem podróży. I choć stylistycznie są od siebie odległe, łączy je wyjątkowa umiejętność budowania doświadczeń poprzez przestrzeń.
Jeśli interesuje Cię tematyka związana z architekturą, projektowaniem i aranżacją wnętrz – zapraszamy do śledzenia naszego bloga, gdzie dzielimy się tam wiedzą, inspiracjami oraz ciekawostkami z branży.